צריכים ייעוץ הנדסי ? השאירו פרטים ואנחנו מיד חוזרים

ליקויי בנייה נפוצים

ליקויי בנייה הם דבר שכיח הן בבנייה חדשה והן בבתים ודירות יד 2. מומלץ לבצע בדק בית לפני רכישה של נכס נדל"ן, בדיוק כפי שאתם רוכשים ביטוח לרכב. במאמר זה נסקור ליקויי בנייה נפוצים.

בניין מגורים הוא מבנה מורכב, הכולל מימוש תוכנית הנדסית ואדריכלית מפורטת, שלד בניין לתמיכה בעומס המבנה, שיפועים מדויקים, איטומים וניקוזים למניעת חדירת רטיבות אל תוך הבית, תשתית חשמל, מערכת שרברבות, ריצוף, טיח, צבע, וכן עמידה של הנ"ל בכל התקנים על פי החוק. מורכבות כזו פותחת פתח לקיום של ליקויי בנייה רבים, על כן יש צורך בבדק בית במהלך הרכישה או הבנייה.

בדק בית מבוצע על ידי מהנדס בודק, שהוא מהנדס בניין מומחה בביצוע ביקורת מבנים ואיתור ליקויי בנייה ובעל מכשור מתקדם. דו"ח מהנדס בודק יכיל רשימה מפורטת של כל הליקויים שנמצאו עם מפרט הנדסי המתאר את אופן התיקון המוצע.

דו"ח המהנדס עשוי להשפיע משמעותית על שווי הנכס.

ליקויי בנייה נפוצים

ליקויי בנייה בשלד מבנה

שלד המבנה הוא מערכת חזקה לנשיאת עומסים, המורכבת מעמודים, קורות ותקרות. השלד מכיל חלק תת קרקעי שהוא יסודות המבנה. בבנייה קונבנציונלית, השלד עשוי מיציקת בטון מזוין עם ברזל באתר הבנייה.

ליקויים בשלד בניין עלולים להוות ליקויים בטיחותיים המסכנים את שלומם של האנשים המתגוררים בבית, עקב התמוטטות חלקי מבנה. אלו ליקויים שיכולים לפגוע משמעותית בשווי הנכס אם לא ניתן לתקן אותם, או שעלות התיקון שלהם מאוד גבוהה. חשוב לתעד ליקויים אלו מבעוד מועד, לפני רכישת הנכס, או כל עוד הנכס נמצא בבנייה והקבלן המבצע נמצא בשטח.

ליקויי שלד בבנייה קונבנציונלית מתחלקים לשתי קטגוריות:

  1. אי דיוק של יציקת יסודות, קורות ועמודים בהתאם לתוכנית ההנדסית, טעויות במידות, שיפועים או זוויות.
  2. איכות נמוכה של יציקת אלמנטים מבטון, ואי הקפדה על תקני הבנייה, העשויה להתבטא בין השאר בליקויים כמו בטון מוחלש, סגרגציה בבטון (היפרדות בין החצץ לבין שאר מרכיבי תערובת המליטה), סדקים בבטון המאפשרים חדירת רטיבות או מהווים סכנת התמוטטות, ברזל זיון ללא כיסוי בטון, שילוב לא תקני של מוטות הברזל במהלך היציקה, גרמי מדרגות בלתי תקניים (שלח צר מידי, רום גבוה מידי, גרם מדרגות ארוך ללא פודסט), ממ"ד לא תקני ועוד.

ליקויי איטום וניקוזים

נזקי מים ורטיבות הם מהנפוצים ביותר בדירות ומבנים, וכוללים עובש ורטיבות בקירות כתוצאה מחדירת מים או לחות אל התקרות וקירות המבנה.

ישיבה בבית החדש עם דלי באמצע הסלון בגלל טפטוף מים מהתקרה או ריח עובש תמידי גורמים עוגמת נפש רבה, בנוסף על ההשפעה הבריאותית. יתר על כן, לא תמיד קל לאתר את מקור הרטיבות בתקרה או בקירות והתיקון עלול לדרוש טיפול מקיף ויקר בגגות, צנרת מים או חדרי המקלחות.

ליקויי בנייה בריצוף, קרמיקה, פנלים ואריחי חיפוי חיצוניים

ליקויים בריצוף ובאריחים הם תופעה נפוצה וידועה הפוגעת באסתטיות הבית ואף עלולה לגרום למפגע בטיחותי.

לעתים קרובות, עקב רשלנות של הקבלן או בתום לב, בגלל ביצוע לא נכון או שימוש בחומרים לא מתאימים, עלולות להתרחש התופעות הבאות: הפרשי שיפועים בין אריחים הנראים לעין, מרווחים לא אחידים, מרצפות זזות ושוקעות כאשר כשדורכים עליהן, מרצפות שבורות, סדיקת מרצפות וחיפויים, הינתקות ונפילה של אריחי קרמיקה בחדרי המקלחת ואריחי חיפוי של קירות חיצוניים.

בנוסף, ניתן למצוא גם שריטות וכתמים על אריחים, המהווים פגם אסתטי וגם לזה התקן מתייחס:

  1. סדקים המתפשטים כמו ענפי עץ או ערוצי נחל ומוציאים ענפים קטנים יותר – מעידים על תערובת טיח לא תקינה או יישום לא נכון.
  2. סדקים ארוכים ועמוקים – עלולים להעיד על בעיה קונסטרוקטיבית בשלד הבניין, שהיא חמורה יותר.
  3. נפילה של חלקי טיח.
  4. מרקם צבע או שליכט שאינם אחידים, שטח פנים בעל שקעים או בליטות.

ליקויים בתשתיות מים וביוב (אינסטלציה)

צנרת מים מתכתית או פלסטיק קשיח PVC כבר לא קיימות – האחת בגלל רגישות לקורוזיה וזיהום של מי השתייה בחלודה והשנייה מכיוון שהיא שבירה. כיום מקובל להשתמש בצנרת פקסגול PEX – צינור שחור קשיח, גמיש לכיפופים, או צנרת מולטיגול רב- כבתית SP, המילה האחרונה בצנרת, שהיא מעיין שילוב של פלסטיק קשיח מבחוץ ומתכת אל חלד מבפנים ומשלבת את היתרונות של שמירה על איכות המים עם צינור חזק וגמיש באופן מספק.

התקנה של צנרת ללא תכנון אדריכלי נכון או בניגוד לתקן עלולה לגרום לליקויים כמו לחץ מים נמוך בברזים ונזילות בתוך בחלקי המבנה שונים.

תקלות מערכת ביוב נפוצות

  1. ריח לא נעים בתוך הבית בשל אי התקנת מחסומי ריח.
  2. סתימות ביוב תכופות בשל שימוש בצנרת בקוטר שאינו מספיק או בשל תכנון מסלול ניקוז ביוב מורכב מדי.
  3. שיפועי צנרת ביוב לא מספקים.
  4. נזילה של מי ביוב מתחת לריצוף או מעל לתקרה במקרה של בית עם מספר מפלסים.

ליקויים בתשתית החשמל

ליקויים במערכת החשמל מהווים ליקויים בטיחותיים המסכנים את דיירי הבית ופוגעים בשגרת ונוחות המחייה בבית עקב נפילת מפסק הפחת לעיתים תכופות בבית ללא סיבה נראית לעין.

ליקויי החשמל האפשריים הם רבים וכוללים:

הארקה לא תקינה, חוטי חשמל גלויים, פיצולי שקעים בניגוד לתקן, שימוש בחומרים דליקים בסביבת תשתית חשמל בניגוד לתקן, העמסת הספק חשמלי על חוטי החשמל, לוח חשמל עם אספקת מתח נמוכה מהדרוש ושקעים עם אספקת כוח נמוכה מהדרוש עקב הפצת ההספק החשמלי לשקעי ונקודות החשמל בבית ללא תכנון אדריכלי נכון וללא התחשבות פרטנית בסוג צרכן החשמל לכל שקע, נקודה ואזור בבית.

5.0
Rated 5.0 out of 5
מתוך 5 כוכבים, מבוסס על 80 חוות דעת.
לייעוץ ראשוני חינם והצעת מחיר

שיחת ייעוץ בחינם

פנו אלינו לייעוץ ללא התחייבות
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם!

הודעות שיתקבלו לאחר שעות העבודה
יטפלו ביום העסקים שלמחרת.

 
 

תודה על פנייתך

קיבלנו את הפרטים, נחזור אליך בהקדם!

לקוחות יקרים, גם בימים של חשש וחוסר ודאות בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, השירותים שלנו זמינים עבורכם ופועלים במתכונת הרגילה.
אנו ממשיכים לספק שירותי הנדסה ובדק בית תוך כדי שמירה על כללי הזהירות והנחיות משרד הבריאות.

פתיחת צ'אט וואטסאפ
1
יצירת קשר בוואטסאפ
רימון שירותי הנדסה
שלום רב,
לייעוץ הנדסי מקצועי והצעת מחיר, שלחו הודעה.